Ako si se odlučio ili su te okolnosti primorale na rad od kuće razmotri da to bude na način koji će tebi olakšati svakodnevne aktivnosti ali i sam rad na daljinu.
Rad od kuće treba strukturisati
Efikasan rad na daljinu mora imati svoju dnevnu strukturu i ritam.
Trebalo bi da naučiš kako da organizuješ i sebe i svoju porodicu oko tih novih dnevnih protokola.
Zbog toga je bolje da se u početku postavi čvršća struktura rada, dok se neustališ na novonastalu situaciju.
Najvažnije je da ako radiš od kuće razumeš da radno vreme traje i dok si u svom domu i da tokom radnog vremena ometanje mora biti izbegnuto.
Šta je neophodno da bi rad od kuće bio uspešan?
Prvenstveno je važno da odrediš šta će tačno biti “radno mesto” u tvom domu. To ne mora nužno biti posebna prostorija (gotovo neizvodljivo u manjim stanovima), ali je važno zbog mentalnog fokusa.
Svakako jedan od načina je odabir udobnog donjeg veša odnsono bokserica u kojima ćete zaboraviti neudbnost i nelagodnost ispod struka prilikom dužeg sedenja za računarom. To će doprineti da maksimalnu koncentraciju usredsrediš na radne obaveze.
Važno je da ustanoviš rutinu i tačne radne sate, kako bi izbegao spajanje privatnog i radnog vremena. To što radiš od kuće ne znači da si konstantno dostupan, ali je lako ovo zaboraviti ako ti je lični prostor ujedno i radni.
Potrebno je da praviš pauze, da se krećeš i obezbediš stabilan WiFi. Takođe potrebno je i da jasno naglasiš ukućanima kada tačno radiš i da to nije vreme kada treba od tebe da očekuju pomoć.
Kako bi izbeglao usamljenost, ali i lošu komunikaciju, važno je da ustanoviš redovne brifinge i onlajn sastanke. Dobra opcija su brojne aplikacije koje možeš pronaći u nastavku teksta.
Pet načina da radiš od kuće kao da si sve vreme u kancelariji
1. Razmena poruka
Ima dve velike prednosti za daljinske radnike. Prvo, razmena poruka omogućava tvojim saradnicima da te odmah kontaktiraju, razbijajući sve predrasude da se sunčaš pored bazena ili da si u bioskopu. Razmena trenutnih poruka takođe pomaže da se prilikom rada od kuće ne osećaš izolovano.
2. Spor internet? Budi u pokretu.
Ponekad možeš da se zaglaviš sa nepouzdanom internet uslugom. Srećom, Wi-Fi hotspot i planovi podataka mobilnih operatera su dostupni svuda. Tome treba dodati činjenicu da su mnoge popularne, vrhunske alatke za produktivnost sada dostupne na mobilnim uređajima. To ti olakšava da imaš „pomoćni plan“ za mobilnost ako tvoj internet nije pouzdan kao što bi trebalo.
3. Budi u toku, ali trebalo bi da znaš kada da staneš.
Prednost rada od kuće jeste fleksibilnost koju pruža, kao što je mogućnost da preuzmeš decu iz škole ili odeš u teretanu tokom radnog dana. Iako možeš da nadoknadiš kasnije to vreme, nije neophodno da radiš non-stop. Obavezno preduzmi korake da se isključiiš kada je radno vreme završeno – na primer isključii poslovni telefon i zatvori poslovnu e-poštu.
4. Budi društveno aktivan
Ne odvija se svo poslovanje u kancelariji. Popij piće posle posla, ručaj ili podeli kafu nekoliko puta mesečno i to će ti pomoći ne samo da vidiš druge ljude i da drugi vide tebe, već to predstavlja i važan način da se povežeš sa kolegama, prijateljima i rodbinom.
5. Iskoristi prednosti softvera
Dobar softver i programi pomoći će ti da se na najbolji način povežeš sa kolegama u realnom vremenu putem konferencija, poruka i video zapis. Takođe koristi prednosti naprednih alatki za bezbednost, interaktivnih izveštaja i zanimljivih vizuelizacija podataka.
Zašto sve više zaposlenih voli da radi od kuće?
Rad od kuće je mogućnost samo za neke – ukoliko radiš kao konobar, to jednostavno nije izvodljvo. Za sve koji mogu i koji žele da rade od kuće, prednosti su više nego evidentne.
Ako ne moraš da radiš u kancelariji ne moraš ni da provodiš vreme u prevozu, što je naročito u velikim gradovima ogromna prednost.
Vreme provedeno u javnom prevozu prema brojnim istraživanjima povezano je sa mentalnim i fizičkim zdravljem. Što više vremena provodiš u autobusu ili tramvaju, veće su šanse da ćeš osećati anksioznost, depresiju, ali i brojne fizičke smetnje. Javni prevoz je posebno problematičan ukoliko dođe do epidemije virusa, kao što je trenutno slučaj. Veliki broj ljudi na malom prostoru je veliki rizik za prenošenje virusa. Ukoliko u obzir uzmemo to da ne znamo koliko temeljno i često se čiste vozila javnog prevoza po gradovima u Srbiji. Jasno je da je primamljivije ostati kući.
Rad od kuće je dobra opcija i za sve one kojima treba fleksibilnije radno vreme. Ukoliko radiš iz svog stana, ne postoji šansa da će te kolege ometati na bilo koji način.
Ako radiš od kuće, ne moraš da brineš o tome kako izgledaš, kao ni o svojoj ishrani. S obzirom na to da su ti lako dostupni kuhinja i frižider.
Brojni poslodavci takođe mogu imati korisiti ukoliko zaposleni rade od kuće. Od smanjenja troškova za zakup radnog prostora, preko povećane produktivnosti radnika.
Studija koju je 2014. godine sproveo Nikolas Blum, profesor sa Stanforda, pokazala je da su tokom eksperimenta sa radom od kuće u jednoj kineskoj kompaniji radnici bili zadovoljniji. Produktivnost je porasla za 22%, a zaposleni su uzimali manje dana za bolovanje i odmor.
Šta radnicima nedostaje kada rade od kuće?
Internet revolucija sa sobom donela mogućnost rada od kuće za brojne zaposlene. Poslodavci su bili jako zainteresovani za posledice ovakvog načina poslovanja, što objašnjava veliki broj studija o ovom fenomenu.
Brojne studije su pokazale da uprkos brojnim očiglednim prednostima za radnike, rad od kuće negativno utiče na pojedine aspekte radnog procesa.
Iako je povećana produktivnost, ono što se gubi radom od kuće je kreativnost i timska kohezija. Ukoliko ljudi rade u istoj prostoriji, velika je šansa da će pričati o zadacima i problemima na kojima rade. Na taj način potencijalno doći do zajedničkih i kreativnih rešenja.
Stiv Džobs, preminuli vlasnik kompanije Epl, snažno se protivio radu od kuće. Upravo zbog potrebe da radnici budu posvećeni kompaniji i zajednički rade na problemima. IBM, čuvena tehnološka kompanija, među prvima je omogućila zaposlenima da rade od kuće. 2009. godine čak 40% zaposlenih u ovoj kompaniji koristilo je tu mogućnost. IBM je 2017. godine objavio da želi da se zaposleni vrate u kancelarije kako bi povećali kreativnost i poboljšali komunikaciju.
Još jedna negativna strana rada od kuće jeste usamljenost, a ona može biti problematična jer utiče i na pad motivacije. Ne postoji šansa za spontanim razgovorom sa kolegama, a zaposleni su ograničeni na fizički kontakt sa ljudima iz njihovog okruženja.
Teže je za menadžere i nadređene da nadgledaju i ocenjuju produktivnost svojih radnika. Ukoliko se komunikacija ograniči samo na mejlove i poruke, javljaju se tipični problemi u elektronskoj komunikaciji – nesporazumi i pogrešno tumačenje tona komunikacije.
Takođe, zaposlenima je teže da naprave balans između radnog i slobodnog vremena. Upravo zbog činjenice da se sve odvija u istom prostoru, a često je i sama produktnost dovedena u pitanje. Ako te ukućani stalno prekidaju i nemaš adekvatno radno mesto u svom domu, kancelarija je definitivno bolji izbor.
Alati za rad od kuće
Zoom – Zamena za Skype, jer je postigao bolji kvalitet slike i zvuka od pomenute ustaljene aplikacije. Omogućava i deljenje ekrana i snimanje razgovora, učestvovanje do 500 ljudi u konferencijskom razgovoru. Daje mogućnost 40 minuta besplatnog poziva u slobodnoj verziji.
Slack – Chat aplikacija za razgovor u realnom vremenu. Možete slati i dokumente, fotografije i beleške.
Loom – alat za snimanje sebe, odnosno monitora i sebe i deljenje svega toga sa drugima, ili kroz klaud ili na mrežu.
Krisp je aplikacija za smanjenje pozadinske buke. Čuješ se samo ti i ništa drugo, makar sedeo u punom kafiću. Aplikacija je napravljena upravo za frilensere koji su radili koristeći javne prostore ili prevozna sredstva.
Doodle – umesto da šalješ gomilu mejlova članovima tima, pošalji im Doodle poruku i prati kako odgovaraju.
Demio – platforma za vebinare i onlajn predavanja, sa omogućavanjem distribucije veoma dobrog video i audio sadržaja. Omogućena je komunikacija sa publikom, Q&A u realnom vremenu.
Jira – alat za projekt menadžere i projektne timove. Omogućava uvid u plan aktivnosti na projektu, stepen izvršenja, komunikaciju sa svim stejkholderima, razmenu materijala i komentara.
Infinity – Reč je o platformi koja sadrži sve što je jedan projekat, uključujući dokumentaciju, zaduženja, gantograme, dijagrame, kalendare događaja i slično.
Trello – isto projektna aplikacija, liči na tablu sa stikerima, odličan je za praćenje procesa.
Chimp or Champ – ova aplikacija je namenjena za merenje sreće članova tima sa kojima nisi u fizičkom kontaktu. Rezultati ankete su anonimni, ne vidi se ko je nezadovoljan, ali se vidi nezadovoljstvo.
MyHours – pomaže najpre tebi da ustanoviš koliko si vremena potrošio za određeni projekat, a onda i tvom klijentu da vidi šta si uradio za njega. Tebi će pomoći da vidiš koliko si efektivno zaradio a koliko izdangubio.
Tracking Remote – aplikacija namenjena za članove tima koji rad od kuće shvate malo slobodnije, jer prati sve aktivnosti udaljenog člana tima i koje sajtove posećuje u radno vreme.
Statistika
Bilo da radiš daljinski puno radno vreme ili kao honorarac ili samo želiš da pratiš projekte kod kuće ili dok si u pokretu – nisi jedini.
Prema Global Workplace Analytics, broj ljudi koji rade od kuće, ne uključujući one koji su samozaposleni, porastao je za 103 procenta od 2005. godine i ne pokazuje nameru da se zaustavi. Uz 3,7 miliona zaposlenih koji sada rade od kuće bar pola radnog vremena.
Rad od kuće – Zaključak
Daljinski rad pruža mnogo prednosti za radnike, uključujući fleksibilnost i bolju ravnotežu između poslovnog i privatnost života, kao i za poslodavce koji uživaju u uštedama i većem broju talenata.
Dok sve više ljudi počinju da rade daljinski, važnije je nego ikad da nađeš načine da ostaneš produktivan, povezan i srećnan.
Iako su mnogi radnici koristili daljinski rad kao dopunu redovnom radu iz kancelarije, sve više ljudi koristi daljinski rad kao zamenu za rad iz kancelarije.
Dok traju ove sveopšte pripreme za novo doba, a dok se nalazimo u izazovima sa silom jačom od svih nas, važno je ne propustiti priliku da kao tim zajedno ojačamo i da se sa poverenjem u svoje lične i zajedničke snage nosimo sa situacijom koja je za sve i stresna i neizvesna. Tim mora biti tu da prenese glavnu poruku – da nismo sami i bespomoćni.
Naravno, i u ovakvoj situaciji treba zadržati otvorenu i jasnu komunikaciju o aktuelnim dešavanjima, promenama i reorganizaciji poslova, novoj hijerarhiji ciljeva.
Rad od kuće očigledno nije opcija za veliki broj poslodavaca i zaposlenih, ali je deo lične odgovornosti smanjiti šanse za prenošenje virusa kroz smanjen kontakt sa ljudima.
Za ovo ne moramo čekati zvaničnu odluku Vlade Srbije. Poslodavci imaju priliku da uvođenjem rada od kuće uspore prenošenje korona virusa, a to bi omogućilo zdravstvenim sistemima da se bolje nose sa sve većim brojem zaraženih.
NOVO
Izvor: Talas, Gigroup i Microsoft blog